TEST: Ford Focus CC - celoročná záležitosť
Strechu každému reprezentantovi nižšej strednej triedy dnes ostrúhal takmer každý lepší výrobca. Stojí Ford Focus s nebom nad hlavou stále v etalóne jazdných vlastností?
Faceliftovaný Focus druhej generácie sa predstavil presne v týchto dňoch pred dvomi rokmi na autosalóne vo Frankfurte. S klasickými karosárskymi verziami prišlo na jar 2008 do predaja i najvzrušujúcejšie karosárske prevedenie Coupé-Cabriolet.
![]() |
Nevďačnej plastickej operácie sa zhostilo karosárske štúdio Pininfarina. Auto muselo byť nutne natiahnuté do dĺžky, čim je o bezmála 5 cm dlhšie oproti verzii kombi. Vecné bremeno v podobe hrbu na zadku sa síce nepodarilo odstrániť, i cez to však karoséria pôsobí vyrovnaným dojmom. Strecha je navyše iba dvojdielna, čo síce znamená menej pohyblivých častí, ale aj dlhší kufor a dozadu pretiahnuté čelné sklo.
Hore bez a s noblesou. I keď Focus patrí do kategórie nižšia stredná, interiér a jazda v otvorenej verzii tomu nasvedčujú iba minimálne. Prístrojová doska je síce kompletne prebraná z klasickej verzie, poteší však celokožené čalúnenie vyhrievaných sedadiel, kovové doplnky na volante a madle ručnej brzdy a kvalitné materiály všade kde sa pozriete.
S interiérom týchto karosárskych verzií sa odnepamäti spája kategória, proti ktorej sú klasické karosárske verzie imúnne. A tou je vnútorný priestor na zadných sedadlách. Iste, do francúzskych Álp to pre korpulentnú dámu na zadných sedadlách nevidím, nejedná sa však o typické odkladisko kabeliek a batožiny príručnej. Na kratšie cesty sa v aute odvezie i kvarteto dospelej posádky.

Topless modelka

Vpredu je to však iná káva. Nízko položený podvozok a tuhé sedadlá s vynikajúcim bočným vedením navodzujú pocit športovna hneď od prvého usadnutia. Nový účes od Paviela vám pritom nerozcuchá ani vyššia rýchlosť. V meste sa dá pokojne jazdiť bez strechy, okien i deflektora, vyššie rýchlosti si však vyžadujú posledné dve položky. I tak je však (nízka) hladina hluku fascinujúca a pokojne ju môžem prirovnať k bežnému auto so stiahnutými oknami. Použiteľné je CC i v časoch rannej jeseni. S aerodynamikou sa v Pininfarine vyhrali a tak vám porciu teplého vzduchu z motora neukrojí ani vyššia rýchlosť.
Sťahovanie strechy je paráda, ktorá upúta pohľad nejedného chodca čakajúceho na zelenú. V prípade vodiča to však chce rýchle reflexy. Strecha sa stiahne za 26 sekúnd, no len pri úplnom zastavení vozidla! O tom ako horúca polminútka na semafóroch uteká vás informuje presýpací displej uprostred.
Pri karosériách tohto typu je často skloňovaný aj pojem torzná tuhosť. Čo teda krútenie karosérie robí s otvoreným Fordom? Bez strechy sa krútenie prakticky neprejavuje, so strechou je citeľné pri prejazde väčších nerovností. Prejavuje sa to predovšetkým vŕzganím v oblasti spojov, nejde však o nič nepríjemné a na normálnych (čítaj našich) cestách sa s tým stretnete iba minimálne.
Pod blankytne modrou kapotou nám priadol dieselový 2.0 Duratorq TDCi s výkonom 136k pri 4.000 ot./min. a 320 Nm pri 2.000 ot./min. Už počujem tu vlnu, ktorá odsudzuje všetko, čo smrdí naftou. Uznávam, točivý dvojlitrový benzín by do kabrioletu pasoval viac, ale aj dieselová sila má svoje výhody. Výkonový rozdiel medzi obdobnou benzínovou jednotkou je zanedbateľný, nie však 135 Nm priepasť, ktorá stojí medzi Duratorqom a Duratecom.
Prílivy newtonmetrov si navyše môžete vychutnávať hriešne nízko, čo v praxi znamená menej radenia a buďme úprimní, aj menšiu spotrebu. Naftová emancipácia sa teda dotkla aj kabrioletov, takže zatiaľ čo je zrýchlenie s benzínovým motorom totožné (10.3s), na srdci vás môže hriať pocit nižšej spotreby, ktorá sa v reále pohybuje medzi 7-8 litrami v závislosti od štýlu a teritória jazdy. Potešil tiež šiesty prevodový stupeň, ktorý benzínu chýba. Na ňom sa pri diaľničnom limite motor ležérne prehupuje na 2.300 ot./min.
![]() |
O jazdnom komforte som sa rozpísal celkom obšírne, čo však jazdné vlastnosti, utrpeli? Musíme svorne uznať, že Focus je stále Focusom, pár kíl nad hlavou je však v zákrutách cítiť, nie je to však nič dramatické. Volant je stále hravý a komunikatívny, rovnako ako podvozok.
Čerešnička na torte modelového radu Focus patrí medzi stále sa rozširujúcu kategóriu kabrioletov. Do lovného revíra, kam potenciálny zákazník zavíta však patria aj elegantné a nutne dodať zabehnutejšie modely francúzskej a nemeckej konkurencie. Ku predajným číslam pre ktoré by vo Forde oslavovali každý druhý týždeň neprispeje ani fakt, že zrovna neobývame južné Taliansko. O to viac je však pútava jazda v otvorenom aute zaujímavejšia.
Po praktickej stránke sa takisto nemusíte Fordu obávať. Okrem výbornej techniky ponúka malú jaskyňu vo forme 535 litrového kufra. A to je už i na dlhšiu návštevu IKEI. V prípade kupéčka si musí majiteľ vystačiť s 250 litrami, čo je stále v priemere o 40 l viac oproti konkurencii.
Na koľko si teda výrobca cení Focus CC? Najvyššia výbava Titanium X s drahším motorom začína na sume 33.100 €. Výbava obsahuje prakticky všetko, čo si náročný klient môže priať. Výslednú sumu však vyšponoval príplatkový parkovací asistent, Bi-Xenónové predné svetlomety, protiprievanový deflektor a niekoľko ďalších drobností. Výsledná suma teda činí 35.651 €.

Diesel Power